KRKDPWP

Niemcy

Niemieckie Intercity-Express stanowi świetnie prosperującą sieć pociągów dużych prędkości. Oferują swe usługi na najwyższym poziomie jakości, komfortu i bezpieczeństwa.

Pierwsze „duże prędkości” w Niemczech

Koleje w Niemczech pierwszy raz zetknęły się z dużą prędkością w październiku 1903 roku. Testowy pociąg Drehstrom-Triebwagen zasilany z sieci elektrycznej pobił światowy rekord prędkości (29.10.1903) osiągając 210,2 km/h – rekord ten został pobity w 1931 przez - również niemiecki - Schienenzeppelin (spalinowy, napędzany przez śmigło – 230 km/h), a dla pociągów elektrycznych dopiero w 1954. Jeszcze przed wojną stworzono sieć pociągów jeżdżących z prędkościami do 160 km/h. Z powodu wybuchu II Wojny Światowej wszystkie ówczesne pociągi dużych prędkości zostały zdjęte z służby.

Początki ICE

Przełom nastąpił w 1981, kiedy to po sukcesie TGV we Francji DB zaczyna się bardziej interesować „dużymi prędkościami”. Już w 1982 zamówiono pierwszy eksperymentalny pociąg ICE-V, który w 1985 zostało dostarczony do DB, a w 1988 pobił rekord prędkości wynoszący 406,9 km/h.
 W 1991 pierwszy ICE 1 – przeznaczony do regularnego kursowania - zostaje dostarczony; w tym samym roku zostaje otwarta pierwsza linia wysokich prędkości, na trasie Hamburg – Frankurt – Monachium. Rok później (1992) zostaje otwarta druga linia ICE (Hamburg - Würzburg – Monachium). Wraz z końcem dostaw (1993 - zostaje dostarczony sześćdziesiąty egzemplarz ICE 1) zostaje otwarta trzecia linia ICE (Hamburg – Frankfurt – Bazylea). W 1994 odjeżdża pierwszy międzynarodowy ICE do Luzern (Szwajcaria) w tym samym roku jest prezentowany na Amtrak w USA;

  • 1996 – ICE 2 wchodzi do regularnej służby;
  • 1998 – rozpoczynają się badania nad ICE-T; wypadek ICE 1 w którym zginęło 101 osób, a ponad 88 zostało rannych;
  • 1999 – rozpoczynają się badania nad ICE 3 Badanie ICE 3; ICE–T wchodzi do regularnej służby; rozpoczynają się badania nad ICE – TD;
  • 2000 – ICE 3 wchodzi do regularnej służby;
  • 2001 - ICE-TD wchodzi do regularnej służby
  • 2005-2008 – modernizacja ICE 1
  • 2011 - DB podpisał umowę z Siemensem na dostarczenie do 300 pociągów ICx

Czytaj więcej...

Szukaj

Partnerzy

Aktualności

10 stycznia 2012 roku w imieniu brytyjskiego ministerstwa Transportu, pani minister Justine Greening potwierdziła, że rząd poprze budowę pierwszego odcinka linii dużej prędkości HS2. Łączna długość linii ma wynosić 540 km.

Więcej…

Technika

We wrześniu 1994 r. ogłoszono rozpoczęcie prac nad nowym po­ciągiem oznaczonym jako seria 500, który miałby wejść do eks­ploatacji na przełomie 1997 i 1998 r. Potencjalnym miejscem eksploatacji byłaby linia Sanyō Shinkansen. 

Więcej…